Dingen die mijn zoon moet weten over de wereld

Een boek wat ik ooit ben begonnen te lezen: Dingen die mijn zoon moet weten over de wereld van Fredrik Backman. Ik ben er zelf niet helemaal doorgekomen (had het geleend bij de bieb...). Maar het is wel een boeiende vraag, ook voor meidenmama's. Want zijn we niet allemaal bang om het fout te doen?

Maar wat vind ik zelf nu dat mijn zoon moet weten over de wereld? Eigenlijk is daarvoor één blogje veel te kort. Heb je eigenlijk niet altijd het idee dat je nog lang niet alles verteld hebt aan ze? Als ze op weg gaan (voor het eerst alleen naar school, bijvoorbeeld, of op vakantie....) ze eigenlijk nog een ellenlange preek willen geven omdat je denkt dat hij/zij nog helemaal niet van alle gevaren op de hoogte is...

Dus daarom een lijstje met de vermelding dat het bij lange na niet compleet is!

1. Heb vertrouwen in je medemens..maar laat je niet misbruiken (tja, en hoe weet hij dan wanneer hij dat doet? )
2. Je bereikt niets door niets te doen! Ga ervoor en leer!
3. Een open deur: kijk goed uit in het verkeer...
4. Bij de puber die alleen op vakantie gaat: ja, inderdaad , je hoopt een goed gesprek te houden over sex, drugs en eh..drank
5. Falen geeft niet, als je je best maar doet.
6. Heb respect voor ouderen en eigenlijk gewoon voor iedereen
7. Wees beleefd
8. Maar ook: laat niet over je heen lopen...
9. Geweld is nooit goed
10. Weet dat ik er altijd voor je ben
11. Kleed je goed aan
12. Let op: het is glad (bijvoorbeeld)
13. Roddelen is fout net als pesten
14. Word jij gepest? Praat erover!
15. Doe je huiswerk!
16. Als er iets is (onderweg ofzo) bel je me!
17. Ga niet alleen de polder door ('s nachts) of de stad natuurlijk
18. Rij niet te hard
19. Geen drank als je moet rijden
20. Drink sowieso niet teveel (of bij jonger dan 18: helemaal niet!)
21. Ga alstjeblieft niet roken!
22. Behandel een meisje met respect (en vice versa natuurlijk)
23. Alles wat ik zeg is te zwak uitgedrukt: ik hou van je!!!!


Reacties