Wat leer je je zoon?

Soms duiken ze weleens op: lijstjes wat je als moeder moet leren aan je zoon of moet doen met je zoon.
Hier en daar mooie uitspraken, maar soms ook wel waar ik wat minder mee kan....uiteraard blijft dat een persoonlijk ding. Dus besloot ik eens mijn eigen lijstje te maken, op het gevaar af dat jullie nu vinden dat ik onzin uitkraam ;-)
Nu is mijn lijstje vrij spontaan ontstaan. Hij is bij lange na niet compleet...en nee, het staat ook zeker niet in de juiste volgorde wat betreft belangrijkheid. Hoewel nummer 1 en 2 wel de belangrijkste zijn(vind ik).

1. Laat je zoon voelen en weten dat je onvoorwaardelijk van hem houdt en er altijd voor hem zal zijn!

2. Wees trots op je zoon én laat hem dat merken!

3. Leer hem hoe hij met respect omgaat met zichzelf, de mensen, dieren en de natuur om hem heen.

4. Laat hem vooral gewoon jongen mogen zijn! Er zijn grenzen: maar laat hem kunnen uitrazen en
    een potje stoeien. Beter hem leren hoe je veilig stoeit dan het hem verbieden!

5. Moeilijk voor veel mannen: praten over je gevoelens...probeer hem hierin te helpen.

6. Neem zijn probleempjes al jong serieus. Dan zal hij later ook met zijn grote problemen jou weten
    te vinden.

7. Geef hem de kans om naar buiten te gaan en daar zijn energie kwijt te kunnen.

8. Probeer niet altijd je met echte mannenpraat te bemoeien. Laat je man het op zijn manier doen:
    mannen onder elkaar! ( ik beken: dat is soms best moeilijk ....schaam)

9. Leer hem respect hebben voor vrouwen..(lees je op de meeste lijstjes. Maar ook voor ouderen,
    kleine kinderen, andere mannen enz. vind ik! ) En ja: ook wat betreft sex!

10. Drank en drugs? No way! Geef het goede voorbeeld én leer hem zijn lijf goed te behandelen!
     (dus ook geen roken!)

11. Huishouden is niet  meer alleen maar een vrouwending. Ga gezellig aan de kook met  hem. Geef
      hem andere klusjes in huis.

12. Ik las pas dat moeders in de pubertijd een stapje terug moeten doen....eh..dat maak ik samen met
      mijn mannen zelf wel uit ;-)

13. Toon interesse in zijn bezigheden...ook al snap je er soms helemaal niks van...

14. Wees zelf ook eens wild...ga lekker mee voetballen, stoeien of wat dan ook.

15. Hygiëne is belangrijk. Leer het hem (....maar overdrijf niet. Te schoon bestaat ook.....)

Zoals gezegd: bij lange na niet compleet... Wil je iets toevoegen? Laat het weten!
afb. Morguefile.com


Reacties

  1. Mooi lijstje! Zou zo 1,2,3, niet weten wat nog toe te voegen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten