Witte boorden cultuur

In het boek wat ik in mijn vorige blog beschreef, komt de opmerking voor dat ouders van hun zoon verwachten hoog opgeleid te worden terwijl het voor de meeste jongens veel fijner is om praktijkonderwijs te krijgen. Ik vroeg me even af of ik ook zo ben.....

Ja, ik ben bang van wel. Maar niet omdat mijn kind nou zo nodig dokter of dominee moet worden, maar simpelweg omdat geschoolde arbeiders nou eenmaal veel beter betaald krijgen! En daarmee dus een makkelijkere toekomst tegemoet gaan....Ik zou het zalig vinden als mijn jochie gewoon een praktijkschool kan doen als hij dat  graag wil (overigens: ik zal hem niet tegenhouden hoor! Ik geef alleen advies.....) maar het probleem ligt dus echt bij de maatschappij!
afb. morguefile.com

Een onderwerp overigens waar ik me behoorlijk boos om kan maken. Want ja, het is dus  nog altijd zo dat iemand die goed geleerd heeft standaard meer krijgt dan iemand die hard(er) werkt maar per ongeluk geen papiertje  heeft. Je kan als ongeschoolde arbeider zwaarder werk doen met minstens net zoveel verantwoording (neem maar een chauffeur die de hele dag toch echt op  moet letten om geen brokken te maken, vaak peperdure lading bij zich heeft, ellenlange dagen maakt enz.... en aan de andere kant een administratief medewerkster die wat ordertjes noteert en een rekeningetje schrijft!) Voor de goede orde, ik ben beide geweest. Verdiende op kantoor meer per uur...maar vond de vrachtwagen leuk...maar vooral ook veel moeilijker. Niks even niet erbij zijn: opletten moet je! Niks even niet nadenken, niks even roekeloos de bocht om scheuren want dan is de peperdure lading beschadigt enz. En het papierwerk is er ook nog. Een halve administratie moet je soms ook nog bijhouden. Maar nee hoor: als chauffeur ben je ongeschoold! Terwijl je tegenwoordig moet leren en blijven leren als chauffeur! Zien ze dat terug in hun loon? Tuurlijk niet.....en geloof me of niet: zonder transport staat echt ALLES stil. Dat kan ik nog niet zeggen als je als professor de klas geen les meer geeft.....Oké, hier en daar wat overdreven. Maar snap je mijn punt?

Wanneer gaan we de technische mensen en al die andere ambachtslieden weer op waarde schatten? En dus: wanneer gaan zij verdienen wat ze werkelijk verdienen? Dan hoeven er geen campagnes meer gehouden te worden om technisch personeel e.d. te vinden. Dan wordt de schoenmaker weer gewaardeerd...

Dan komen echt die jongens (en meiden) vanzelf weer richting dit soort beroepen. En kan je als ouder je jongen weer met een gerust hart naar een vmbo laten gaan, zonder bang te zijn dat ze het later moeilijk gaan krijgen....

Overigens: mijn mannen leren gelukkig goed. En ik zal ze nooit dwingen om meer en hoger te doen dan ze zelf willen. Maar ik denk wel bij mezelf dat leren belangrijk is voor later....niet omdat zij moeten bereiken wat ik niet bereikt heb, Niet omdat ik me anders schaam. Of wat voor walgelijke reden dan ook, zoals in het boek als voorbeeld gegeven wordt. Maar wel omdat de maatschappij, die jongens in het onderwijs willen omturnen tot surrogaat meiden, jongens die geleerd hebben beter belonen...zucht.

Reacties